Mediterar vi alla utan att vi vet om det???

Jag har funderat lite på meditation. Och på människor som jag stött på som är den siste man kan få "erkänna" att de mediterar....De har helt enkelt ett eget namn på det eller så mediterar det helt enkelt omedvetet....

Barn t ex..... De försvinner in i sin egna värld. När vi tittar på dem så är de helt frånvarande. Det händer hemma eller i skolan eller bara då de bara sitter och "är"...Lite på skämt så säger vi..." Sitter du här och mediterar" Säkert är det just detta som de gör!!! Frågar vi dem...."Vad tänker du på???" Då vaknar de liksom till och säger helt frågande "Iiiinget!"....#stööööör mej inte#

Under mina år på Skatteverket( Det trodde ni inte va!!!)!!Så arbetade jag med en helt underbar man som hette Göte....Han var något av en fadersgestalt på mitt arbete. Man kunde alltid lita på Göte. Göte hjälpte till med allt...Sen kanske man tyckte att han gjorde det på sitt egna vis...Men det blev alltid bra och han var populär hos både personal och "skattskyldiga".....Alla nöjda och glada. Göte var en speciell person för sin generation och vår tid. Han trodde inte på något liv efter detta eller något sånt där "flumflum" och när diskussionerna gick varma mellan honom och mej....Jag som en näbbig ettrig debatör och Göte som en GABFLABBANDE "lever-här-och-nu"-livsnjutare. Han levde verkligen som han lärde ...väldigt starka åsikter och nästan lite absurda ideer...Men HÄRLIGT ÄKTA!!!....Hur som helst...Ibland kom man in på hans rum. Då satt han med armarna i kors ...fötterna stadigt i golvet och blundade.....och MEDITERADE!! Undrar just om det inte var hans som första gången stiftade just begreppet "Stäm möte med dej själv".....Då stängde man tyst dörren igen och gick....eller så tassade man in och la ner något på hans skrivbord och då man tittade på honom så kikade han med ett öga...och log. ALLTID leende och hjälpsam....Underbara Göte!!!! Min känsla är att han alltid stog stadigt med fötterna på jorden därför att han "Stämde möte med sej själv"....Härliga människa som jag fått glädjen att lära känna i livet!Men jag tror inte han skulle gå med på att höra att han mediterar och att det är sånt vi sysslar med i min "flum-flum" värld. Då skulle han nästan ramla baklänges av gapskratt!.....HAHAHA!;)) 

Min gamla far som var ateist och också motståndare till allt som jag idag håller på med..... När jag var barn så kunde jag vakna av att min pappa var uppe klockan 04.00 på morgonen ...Vi hade en liten byssja där sovalkoven gränsade till köket...det var en liten glugg i massonitväggen där och därigenom lös det från köket och det kom en liten go doft av kaffe ....Ibland när jag gick upp så sa han till mej " GÅ och lägg dej igen"....Säkert hade han tänkt sej en liten stund för sej själv ...Jag lovar att han inte började snickra på huset eller grävde och stog i för att just inte väcka oss andra...Möjligtvis gick han ut i skogen eller så målade han på något ...eller satt och bara var....Meditation???? Ja jag tror faktiskt det! Ibland hände det att jag fick sitta med och bara fika med kaffe och bulle (ja jag drack kaffe när jag var liten Det gjorde man på den tiden...ovetandes om konsekvenserna;) Ibland gick vi ut i skogen och ibland så småplockade han med något som jag fick sitta och titta på....Men oftast så gick jag och la med frivilligt efter en stund... Vet ni förrästen om att förr så var det absolut första man åt och drack på morgonen just kaffe med dopp (kakor och bullar)...Efter en stund så åt man gröt ägg och smörgås. Det är en gammal tradition som jag trodde vi var ensamma med i vår familj. Men icke!!! I mitt arbete i hemtjänsten så stötte jag på det allt som oftast att gamla människor ville ha kaffe med dopp först och SEDAN frukost!... Idag kan jag tycka att det är lite mysigt att fira in just helgen på detta vis. OM jag inte vaknar sent och  vill ha BRUNCH direkt...;))

Meditation är inte bara att sitta med slutna ögon och med rökelse och new-age musik....Det kan vara en promenad ...en stund vid havet...Meditation är att släppa tankar och grubblerier....bara andas och ta in något runt dej...i en promenad så flytta och fäst blicken framåt till nästa vackra träd eller hus...Men var bara i dej själv och dina upplevelser....INTE i tankar...

Sen är mediation med levande ljus slutna ögon rökelse och new-age musik gudaskönt och oerhört avslappnande...

Mediterat har vi gjort i alla tider......i alla kulturer! Ett gott sätt att stämma möte med sej själv!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0