Varför meditera?!

Jag mediterar för att stämma möte med mej själv. Det är det bästa jag kan ge mej själv. Inne i mej finns mina sanningar. En hel mängd information om mej själv.
 
Ibland sitter jag bara och blundar och andas. Känner andetagen in och ut genom näsan och ner i magen. 
Ibland scannar jag igenom min kropp, dvs tänker mej  min kropp och andas till varje kroppsdel.. noterar lite hur där känns. 
 
Man kan lyssna på ”ljuden i tystnaden”. Lr en skön röst i en vägledd meditation ackompanjerad av en avslappnande musik. En sommarkväll är vinden i  träden härliga att lyssna på och likaså fågelsång och humlor som surrar. Allt hjälper till att slappna av.
 
På vintern är det tyst och korparna är det enda som hörs.
Vi kan gå på gatorna i stan och meditera med öppna ögon 🤩Därför det handlar egentligen bara om att focusera. Focusera på att släppa tankar och vara i nuet. Inte fästa sej vid något lr någon vi ser. 
Det finns meditationer som hjälper oss visualisera framgång och harmoni och  som hjälper oss ändra gamla mönster som inte gynnar oss längre. 
Det finns många många varianter. 
 
Alla behöver meditera och alla kan ta sin metod. 
efter jag mediterat blir tankarna lugnare och klarare. Insikterna tydligare. Det kan räcka med ett ord lr en inre bild Lr ett minne. Meditationen gör mej också lugnare och har t o m fått ersätta orolig sömn. Jag går helt enkelt upp vid vargatimmen efter att ha varit som en propeller i sängen en stund. Sätter mej med skön musik varma sköna kläder och kuddar och filtar och focuserar på mitt tredje öga som sitter mellan ögonbrynen ..andas och tillåter mej försvinna bort. När klockan ringer i sovrummet är jag utvilad. 
 
Meditation är en livsverktyg jag absolut inte vill vara utan. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0