Lycka.......

Det finns ett talesätt...Den friske har tusen önskningar Den sjuke har bara en.


Detta gäller ju även när vi mår dåligt psykiskt. Vi vill må bra! Vi vill vara lyckliga!

För många år sedan....(Om jag redan skrivit detta så ber jag om ursäkt över att jag e tjatig men detta är viktigt viktigt VIKTIGT!!!=)) innan jag själv började aktivt och medvetet arbeta med mej själv och mina blockeringar och iscensättningar...Så hörde jag ett radioprogram på P1 Det var en psykolog som bl a fick frågan om " Vad är god livskvalité?" Och hon svarade..."Att känna en grundkänsla av harmoni...." Detta var en signal till mej som tänkte" "VA!!!???"  Jag som snarare känner mej missnöjd och orolig merparten av min vakna tid!.... Jag va arg och irriterad...Grät mycket och ofta...Och allt missnöje och sorg var helt utan,vad jag trodde då, anledning...

Och hela tiden ville jag vara LYCKLIG! Jag sökte lyckan i relationer...i att shoppa..(led av svår "påssjuka")I att festa ..Jag belönade och försökte muntra upp mej mest hela tiden...Jag försökte SKAPA lycka! Och visst lyckades jag ibland...Då jag köpt något riktigt snyggt eller då jag var nykär eller då jag och vännerna träffades på krogen och hade kul. Men äkta lycka....????? Nej det var ingen äkta genuin lycka....

Allt eftersom jag har mött mina känslor och tagit hand om mitt lilla bortglömde inre barn, så har orsakerna till min sorg och ilska sakta men säkert, bytts ut mot harmoni.....

Lycka blev inte längre nödvändig!!!!!! Istället gjorde jag, nu för inte så länge sedan en reflektion!!! VAD ÄR LYCKA???? Och kom då fram till följande....

För mej är lycka något som är korta stunder i livet...När jag är nykär, när jag fått ett nytt jobb, när jag för 25 och 22 år sedan fick  reda på att jag var gravid,,,, Eller,,, när jag sitter i naturen och tar in allt vackert som finns, Eller när det rasslar till att jag har det bra! Lycka är en BONUS!!! Och när jag känner min inre harmoni så blir inte min strävan efter lyckan längre väsentlig! Och jag är övertygad om, att då jag känner tacksamhet över det jag faktiskt har och känner stillheten och harmonin i det, så kanske kanske, kommer lyckan till mej lite oftare....

Men lyckan får komma då den kommer.... Det viktigaste är, enligt mej, att jag känner mej nöjd och harmonisk med livet så som det är just nu. Trots att det kan vara upp och ner så känner jag att allt är precis som det ska! Och tro mej!!! Allt som har hänt i mitt vuxna liv har jag behövt för att komma dit där jag är just nu!



Kommentarer
Postat av: Madde - madelajjn

va roligt att du bloggar anneli! tänk att jag inte hittat hit förrän nu...



ska bli kul att följa dig, och samtidigt bli inspirerad på vägen :)



lycka tycker jag är så svårt att sätta ord på ett vis... men om det är något som gör mig lycklig just nu så är det robbans brorsdotter, en helt fantastisk liten tjej! :)

2011-06-08 @ 22:28:26
URL: http://madelajjn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0