Vad ska jag lära mej av det här???????

Med jämna mellanrum i livet så ser vi att vi lever efter ett mönster. Ett mönster som slagit rot i barndommen. Eftersom vårt Jag...vår SJÄL ...SJÄLVET...har en längtan efter att bli hel så iscensätter vi händelser...relationer m m i livet så att vi till slut ska ta hand om den här händelsen från t ex vår barndom ... Vår barndom präglar oss så vi behöver ta resten av vårt liv till att lära oss av alla misstag ...Lite surt att föräldrar kan påverka våra liv på detta sätt...Lite jä...ligt att vi som föräldrar är sååååå jäkla stygga som förstör våra barns liv. Jag måste rättfärdiga mitt beteende och säga att JAG VISSTE INTE BÄTTRE!!!...Och så är det för oss alla ....Vi har med oss i vårt bagage skit som våra föräldrar planterat..som har sin skit i bagen...som har sitt byk i bagaget...osv osv...

Vad behöver vi då göra för att bryta det här mönstret...Dåliga kärleksrelationer...Rädslor och Ångestattacker vid speciella tillfällen... Varför är jag alltid så irriterad på mamma???...Varför träffar jag bara vänner som utnyttjar mej??? osv osv...Jo vi börjar aktivt ta hand om våra problem och om oss själva. Vi börjar titta på det som bromsar oss mest. Min alkoholiserade make??? Min dominanta chef....som är en av alla dominanta personer som kommer i m in väg....Varför dricker jag så mycket???.Vad väcker detta i mej??? Plocka och peta i skiten...det som gör ont...Det som skapar obehag. Det som gör dej irriterad eller ger dej ångest. Det som gör att du fullständigt flippar ut och blir skitförbannad.

VI lär så länge lever!!! Och som jag alltid har sagt LEV SÅ LÄNGE DU LEVER!!! Livet är en skola och det finns alltid något nytt. Se det inte som något jobbigt utan istället att det är utvecklande och berikande.

En metod jag tror på är Psykosyntes...Regressioner och EFB. Jag tror på detta så mycket så nu är jag snart klar SER-terapeut.

Psykosyntes är en samtalsmetod där du möter dina känslor genom Samtal Gestaltterapi Bildterapi  Samtal Visualisering Samtal Meditation Drömtolkning och så åter Samtal Samtal och Samtal.

Regression är en metod där man med hjälp av sin terapeut, i en djup avslappning, går tillbaka till ingångspunkten till då ett mönster började. Det kan vara i barndomen eller  tidigare liv. Om man inte tror på tidigare liv så är detta helt ok. Det kan också tolkas som symboliska liv. Det man upplever under regressionen är det som är viktigt att titta på just då. Man ska kanske inte värdera vad det är man ser så mycket utan mer att man ser och upplever något under regressionen. Regression är något som man kan göra för att man är nyfiken på ett tidigare liv. Man får alltid svar på något. Om inte annat så för att få nyfikenheten lite stillad.

EFB är en  andningsteknik som bl a frigör känslor och som t ex hjälper oss att hitta det som påverkar oss just nu. EFB är också under vägledning av terapeut.

Se det inte som något hopplöst misslyckande att börja på terapi. Det är början på ditt nya liv!!!!


Kommentarer
Postat av: kristina

Vilken fin blogg du har! Jag sträckläste allt, trots att jag måste packa för att bege mig ner till Helsinborg för ytterligare 2 underbara dagar hos Anki på SER-utbildningen! Visst är det fantastiskt att va där? En ynnest av högsta klass! Har nu skickat en vänförfrågan på FB för SER-gruppen. Kanske hörs vi där?! Bor i Mölndal men snart i Gråbo, dit vi ska flytta till ett radhus.Ha en fin vår! Kram Kristina ("mammakb" i bloggvärlden.)

2010-04-07 @ 15:19:06
URL: http://www.metrobloggen.se/mammakb

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0